Arendalsukas høydepunkter

– Vi bør møte åpenheten som de unge har rundt psykisk helse i dag med å likestille psykisk og fysisk helse, sa president i Psykologforeningen, Håkon Kongsrud Skard, under årets helsedebatt. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen
Felicia Rolf 15.08.2024

Unges psykiske helse var tema på årets helsedebatt og mange andre arrangementer i Arendal, og Psykologforeningen deltok på en rekke av dem.

Årets viktigste politiske møteplass har bydd på en rekke spennende debatter, faglige diskusjoner og gode møter.

Arendalsuka

• 160 tusen folk fra hele landet møtes på
  • mer enn to tusen arrangementer
  • over én uke i august
  • og dette er gjort siden 2012.

– Arendalsuka gir oss anledning til å møte alle de politikerne og organisasjonene som påvirker vårt arbeid, medlemmenes arbeid og det psykiske helsetilbudet i Norge, sier president i Psykologforeningen, Håkon Kongsrud Skard.

På det politiske verkstedet med mer enn to tusen arrangementer, jobber Psykologforeningen for å være en tydelig stemme innen psykisk helse og for landets psykologer.

– Vi får både møtt folk i debatter og i uformelle settinger i Arendal. Dette er utrolig viktig for at vi får snakke om og diskutere de gode løsningene sammen.

Her har vi samlet de viktigste høydepunktene våre i år:

Årets helsedebatt: psykisk helse

Den store helsedebatten er en del av Arendalsukas hovedprogram. I år var psykisk helse gjenstand for diskusjon, og både president Skard og leder i Norsk allmennpsykologisk forening, Anne-Kristin Imenes, var tydelige, faglige stemmer i møte med helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre og Høyres helsepolitiske talsperson, Tone Wilhelmsen Trøen.

– Åpenhet om psykisk helse er et gode. Tidligere visste vi at flere sleit, men nå er ungdommene forbilledlige åpne, sa Skard under debatten.

Landets psykologer var godt representert med både Psykologforeningens president og leder av Norsk allmennpsykologisk forening. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Til tross for de unges åpenhet, faller flere og flere ut av både skole, jobb og fellesskap.

30 prosent av sykefraværet hos unge voksne skyldes psykiske lidelser. Tallene har økt de siste 20 årene, og ytterligere de siste fem. Utenforskapet vokser, og stadig flere unge voksne står i dag utenfor både jobb og utdanning, ifølge NAV.

Spørsmålet om hvorfor unge sliter med psykisk helse, og årsakene kan være sammensatt. Imenes la vekt på at mange unge er sosialt usikre og opplever press døgnet rundt gjennom smarttelefonen og sosiale medier. Hun sa også at mange unge er mentalt slitne og har mindre overskudd til å stå i ulike utfordringer.

Sammensatte utfordringer krever også løsninger fra flere hold samtidig. Skard pekte særlig på tverrfaglig hjelp i kommunene som en del av løsningen:

– Folk trenger at fastlegen, NAV og arbeidsgiver samarbeider. Det er veien å gå. Primærhelsetjenesten trenger å bli tverrfaglig, den må ha sykepleiere, psykologer, ergoterapeuter og andre yrkesgrupper slik at folk får rask og samtidig help.

Dagens medisin: Helsedebatten: – Vi må ta ungdommene på alvor når de melder om psykisk uhelse

Altinget: Her er ekspertenes råd til helseministeren

Psykologisk.no: – Vi baler fortsatt med å ta tak i de faktiske utfordringene dette feltet står

Arbeidspsykologi Se Psykologforeningens utdanningstilbud på arbeid

Frakoblet ungdom – hvordan koble dem på igjen?

Håkon Kongsrud Skard innledet debatten. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Også sammen med Mental Helse og NHO, satt Psykologforeningen unges psykiske uhelse og arbeid under den politiske lupen.

Fokuset var ungt utenforskap, der én av fem unge har dårlig psykisk helse og én av ti forteller om få eller ingen venner. Unge uføre har også doblet seg de siste ti årene.

I panelet var Sandra Bruflot (Helse- og omsorgskomitéen i Høyre), Anette Trettebergstuen (Arbeids- og sosialkomitéen i Arbeiderpartiet), Nina Melsom (Direktør for arbeidsliv, NHO), Christoffer Røneid (leder, studentutvalget, Tekna Ung), Jeanette Lea Romslo (leder, Fagforbundet Ung) og Sonja Skinnarland (Arbeids- og tjenestedirektør, NAV).

I sitt innlegg kom Skard med en oppfordring til politikerne:

– Det er et paradoks at vi både har et stort behov for arbeidskraft og en stor arbeidskraftreserve i de unge som står utenfor arbeidslivet. Vi kan snu utviklingen, men det krever riktig handling.

Se debatten Hele opptaket finner du her

Psykologisk.no: Flere unge uføre: – Vi må sørge for at alle unge har mulighet til å bidra

Hvordan si unnskyld? Når det som ikke skal skje, likevel skjer

Hva bør vi gjøre når pasientskader skjer? Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Arendalsuka brakte også med seg lanseringer.

En av dem var Helsedirektoratets nye guide for hvordan helsevesenet bør møte de ulike behovene som oppstår når pasienter skades under behandling.

Sammen med representanter fra blant annet pasient- og brukerombud, Norsk pasientforening og Pasientskadeforeningen, har Psykologforeningens vært med å utarbeide guiden.

Fra scenen var fagsjef i Psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, tydelig på at erkjennelse og unnskyldning har en viktig plass i behandling:

– Utgangspunktet for oss som jobber i helsevesenet må være å erkjenne feilen, og det må vi lære gjennom gode kulturer i både ledelse og i organisasjonene. Unnskyldningen er helt sentral i god behandling, sa fagsjef Kim Edgar Karlsen.

Les guiden Helsedirektoratet: Ivaretakelse etter uønskede hendelser

Dagens Medisin: Helsedirektoratet med ny nasjonal guide for ivaretakelse etter uønskede hendelser

Psykologisk.no: – Helsepersonell må si unnskyld og mene det

Bør vi legge ned psykisk helsevern?

Karl Kristian Bekeng, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet (Arbeiderpartiet), Psykologforeningens fagsjef, Kim Edgar Karlsen, og Liv Kleve, klinikkdirektør ved PBU på Haukeland universitetssjukehus. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Køene i psykisk helsevern blir lengre og flere sliter med psykisk helse. Hvordan bør vi egentlig bygge opp systemene og behandlingen?

Fagsjef Kim Karlsen møtte til debatt. Hans tre tiltak til forbedring av psykisk helsevern var klare:

– Vi må sikre stabil finans av kommunale tilbud, vi må endre styringen i sykehusene og gi mer tilpasset psykisk helsehjelp, og vi må bli flinkere til å kartlegge hvordan det faktisk går med pasientene etter endt behandling, ikke bare hvor fort behandlingen går.

Se debatten Opptaket kan du se her

Psykologisk.no: Er psykisk helsevern så dårlig at man bør legge det ned?

Medikamentell behandling – hjelp eller straff?

Diskriminering av amfetamin-avhengige som ikke får ADHD-utredning uten tre måneders rusfrihet var tema da president Skard møtte til debatt.

– Vi strever fortsatt med å gi god behandling til de som har samtidige psykiske lidelser og rusutfordringer. Det gjelder all rusproblematikk. Det er systematisk diskriminering av folk med et rusproblem i helsevesenet, både innen fysisk og psykisk helse, sa han.

Psykologisk.no: Mange føler seg stigmatisert

Dagens medisin: Pasienter opplever at de ikke får behandlingstilbud grunnet rusbruk

Felleserklæring for bedre psykisk helse

Representanter fra Landsforeningen for Pårørende og Etterlatte innen Psykisk helse og ROP-lidelser (LPP), Mental Helse, Sykepleierforbundets faggruppe innen psykisk helse og rus (SPoR), Psykologforeningen og Norsk psykiatrisk forening presenterte arbeidet. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Sammen med representanter for brukere, organisasjoner og helseprofesjonene innen det psykiske helsefeltet, lanserte Psykologforeningen 10 punkter for en bedre psykisk helse i Arendal.

De fem organisasjonene står samlet bak ti punkter som er vesentlige for psykisk helse, og som de plikter seg til å jobbe sammen for å oppnå. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen

Det er Mental Helse, Landsforeningen for Pårørende og Etterlatte innen Psykisk helse og ROP-lidelser (LPP), Norsk psykiatrisk forening og Sykepleierforbundets faggruppe innen psykisk helse og rus (SPoR) og Psykologforeningen som står bak erklæringen.

Her er 10 rettigheter folk med psykiske helseproblemer trenger, og aktørene vil jobbe felles for framover.

– Vi hadde lyst til å samle oss om råd til myndighetene om psykisk helse, der mange av rettighetene i dag er langt unna å være innfridd, sa Håkon Kongsrud Skard sammen med de andre aktørene.

–   Nå håper vi å kunne bruke disse sammen for gjennomslag ovenfor myndighetene.

Les hele Felleserklæring for bedre psykisk helse 2024