Bli med Psykologforeningen i Pride-paraden

Mange psykologer og psykologstudenter var med da foreningen gikk i fjorårets pride-parade. Foto: Felicia Rolf / Psykologforeningen
Felicia Rolf 24.06.2024

Tradisjonen tro feirer vi kjærligheten med å gå i pride-paraden i Oslo, lørdag 29. juni. Ta med deg gjengen, familien eller kollegaene og bli med!

Skeive og streite medlemmer, tillitsvalgte, venner og ansatte er velkomne til å gå sammen med oss i årets parade i Oslo.

Vi har en stolt tradisjon med å delta i Oslo Pride, og vi har i flere år samlet mange engasjerte og inkluderende psykologer og psykologstudenter. Bli med og sørg for at årets parade bli flott og fargerik!

Vi støtter et samfunn for alle

Psykologforeningen deltar i paraden for å feire skeiv kjærlighet og mangfold. Det er viktig at vi som norske psykologer, som arbeidstakerorganisasjon og som samfunnsaktør støtter opp om et ikke-diskriminerende samfunn for alle – uavhengig av hvem de er og hvem de elsker.

Kom og vis din støtte til mangfold og åpenhet slik at alle skal få være seg selv.

Oslo Pride er Norges største festival for lhbt+. Blant arrangementene er filmfestival, konserter, kunstutstilling, show og politiske debatter. Formålet med festivalen er å synliggjøre skeiv kultur og retten til å være den man er. Paraden er det store høydepunktet.

Hvor og når?

Vi går som nummer 115 i toget bak Akademikerne og Oslo Legeforening.

Oppstillingsplass er i Platous gate fra kl. 11.

Paraden går av stabelen lørdag 29. juni klokka 12. Den starter på Grønland, og for første gang går den til Sofienbergparken der pride-parken er i år.

Psykologers ansvar overfor skeive

I 2022 sa president, Håkon Kongsrud Skard, unnskyld på vegne av Psykologforeningen for at norske psykologer og deres fag gjennom historien har vært med på å definere legning som en sykdom.

Homofili som diagnose ble fjernet i 1977, bare 47 år tilbake. Psykologer har dermed bidratt til stigmatiseringen skeive har opplevd i Norge. Dette beklager Skard for i denne videoen fra 2022, da det var 50 år siden forbudet mot homofili ble opphevet.

President Håkon på vegne av Psykologforeningen.