– Et budsjett som ikke står i stil med utfordringene

President i Psykologforeningen, Håkon Kongsrud Skard. Foto: Fartein Rudjord/Psykologforeningen.

Statsbudsjettet svarer ikke til helseutfordringene og behovet for å holde folk i arbeid i Norge, mener Psykologforeningen.

Statsbudsjettet svarer ikke til helseutfordringene og behovet for å holde folk i arbeid i Norge, mener Norsk psykologforening som savner den store tverrsektorielle satsingen som må til for å skape endringer som monner.

Psykisk uhelse i befolkningen speiles ikke

Det norske sykefraværet er høyt, og en av driverne er psykiske plager og lidelser. Dette alene fører til 20 milliarder kroner ekstra i utgifter i statsbudsjettet for 2025. Det er bra at regjeringen ønsker å legge til rette for arbeidsdeltakelse som ufør, men regjeringen burde satset mer på å forhindre utenforskap på grunn av psykisk uhelse, mener Norsk psykologforening.

– Hvor er den tverrfaglige og tverrsektorielle satsingen som trengs? spør president Håkon Kongsrud Skard.

Han savner brede tiltak som møter behandlingsbehovene i dagens underdimensjonerte helsetilbud og setter tjenestene i stand til å samarbeide med arbeidssektoren, barnevern og andre relevante tjenester.

– Det er bra at dette budsjettet bevilger penger til lavterskeltiltak og sikkerhetsplasser for psykisk syke, men vi etterlyser et løft på behandlingen for de mange der imellom. Vi har i dag effektive behandlingsmetoder som hjelper folk å holde seg i jobb eller komme tilbake, og de burde brukes i mye større skala, sier presidenten i Psykologforeningen.

Les også: Hovedsatsingsområde - Helse gjennom arbeid

Styrke lavterskel?

Av 400 millioner kroner bevilget til opptrapping av psykisk helse, skal 150 millioner gå til kommunenes rammetilskudd for å styrke lavterskeltjenester.

–  Når dette gis som frie midler, har man ingen garanti for at de 150 millionene brukes på lavterskeltilbud i kommunene, sier Skard.

Vi frykter at kommunene med en presset økonomi, ikke vil klare å prioritere en reell opptrapping av gode psykiske helsetilbud med nødvendig kompetanse.

De siste årene har vist en nedgang i antallet kommuner med psykologkompetanse, selv om behovet i befolkningen har økt. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at utviklingen går feil vei

Les mer om: Psykolog i kommunen

Økte bevilgninger til sykehusene

For sykehusene øker bevilgningene i neste års budsjett.

– Det er for tidlig å slå fast hvordan de økte bevilgningene til sykehusene vil slå ut, men det er positivt at regjeringen ønsker å gi et reelt løft til sykehusene. Vi forventer at regjeringens prioriteringsregel medfører at økningen til psykisk helsevern blir høyere enn de generelle overføringene, sier Skard.

– Når vi snakker om å bygge nye sykehus, er vi bekymret for at Sykehusutvalgets anbefalinger ikke er fulgt helt ut og dette gjør sykehusenes økonomiske situasjon mer krevende, sier presidenten i Psykologforeningen.

Les også: Norske sykehus bygges for små – psykisk helse rammes hardt

Tidlig avklaring

Neste års budsjett setter også av 45 millioner kroner til utvikling av tidlig avklaringsteam for de som er henvist til psykisk helsevern.

Pasienter som henvises med uklare helsetilstander, kan ha nytte av rask, tverrfaglig avklaring med spesialist i front. Det er positivt at politikerne innser at innføring av nye tiltak, krever friske midler, men 45 millioner er dessverre alt for lite dersom dette skal kunne gjennomføres nasjonalt, sier Skard.