Aktuelt: Fag og politikk

Eldrepsykologer vil spille en viktig rolle de neste årene

Hvordan skal det være å bli eldre i Norge? Psykologene Lars Petter Lopez-Røed og Bjørn-Eivind Kirsebom inviterte psykologistudentene i Tromsø til et inspirerende foredrag om hvordan psykologer kan bidra i møte med en aldrende befolkning.

Ny veileder om rollesammenblanding

Hva mener Psykologforeningen om helsetilsynets utkast til ny veileder?

Helseministeren: Ventetidene i helsevesenet skal markant ned

Regjeringen gir to milliarder kroner til arbeidet med å redusere ventetidene i sykehusene, bekrefter helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, når han i dag lanserer satsningen «Ventetidsløftet».

Tverrfaglig samarbeid hjalp Anne-Mette med å ta tilbake livet

Helhetlig og samtidig behandling fra et tverrfaglig rehabiliteringsteam ble redningen da Anne-Mette Hansen ble rammet av et alvorlig hjerneslag, bare 40 år gammel.

Hvordan unngår vi at folk blir syke av jobben?

Et stort europeisk forsknings- og utviklingsprosjekt på arbeidshelse er ferdig. Norske forskere har vært med på å utvikle verktøy og modeller du kan bruke for å bedre psykisk helse på arbeidsplassen – helt gratis.

Mener regjeringen må få flere tilbake i arbeid

Skal vi redusere det økende antallet uføre, må det politisk innsats og bedre tverrfaglig samarbeid til, svarer flertallet i ny undersøkelse.

FlePsy: – Jobber for et mer mangfoldig psykolog-Norge

Organisasjonen Flerkulturell Psykologi (FlePsy) mener vi trenger flere psykologer med flerkulturell bakgrunn. Vi ble med for å se hvordan de jobber for å bryte stigma og bygge kunnskap om psykisk helse og psykologifaget.

Fordømmer angrep på Shifa-sykehuset på Gazastripen

Psykologforeningen, Norsk Sykepleierforbund og Den Norske Legeforeningen fordømmer Israels angrep på Shifa-sykehuset i Gaza.

Tverrfaglig rehabilitering med jobbfokus gir resultater

– Hadde det ikke vært for dette teamet vet jeg ikke om jeg hadde vært her i dag.
Bilde av en smilende Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen

– Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker i riktig retning

– Det er svært positivt at regjeringen legger opp til å utvikle en tverrfaglig allmennhelsetjeneste, sier Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen.
Bilde av utvalgsleder i Barnevernsinstitusjonsutvalget Erik Stene som overleverer utvalgets rapport til barne- og familieminister Kjersti Toppe og helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

– Det haster med å innfri barnas rett til helsehjelp

Det skriver vi i vårt innspill til Barnevernsinstitusjonsutvalget. Psykologforeningen støtter mange av utvalgets anbefalinger for fremtidens barnevern.
Fra venstre står NAV-veileder Federico Berro, psykologspesialist Ola Halse Kneppe og jobbspesialist Mari Mee Elstad ved siden av hverandre og ser smilende inn i kameraet. De står innendørs foran en bokhylle.

– Sammen holder vi folk i jobb

Ofte henger jobb og psykiske helseplager tett sammen – i Nannestad og Sørumsand jobber derfor psykolog, NAV og fastleger sammen om å forebygge sykefravær.

Viser 1 til 12 av 74 resultater.

Side 1 av 7