Følg oss under Arendalsuka

Felicia Rolf 22.07.2024

Psykologforeningen er klar for Arendalsuka 2024. Bli med på aktuelle arrangementer som årets helsedebatt der psykisk helse står på agendaen.

Vi er på plass på Norges største demokratiske møteplass for å diskutere noen av de store utfordringene vi som samfunn står overfor, og for å fremme psykisk helse, psykologi og psykologenes interesser og budskap.

Det blir politisk debatt, viktige og spennende diskusjoner og masse faglig påfyll når politikere, samfunns- og næringsliv møtes.

Arendalsuka går av stabelen 12. til 16. august, og du kan følge flere av debattene digitalt.

Her er en oversikt over hvilke arrangementer Psykologforeningen deltar på.

Mandag 12. august

Frakoblet ungdom – hvordan koble dem på igjen?

• Tid: kl. 16-17
  • Sted: Arendal bibliotek
President Håkon Kongsrud Skard deltok i flere debatter under fjorårets politiske festival. Her i «Politisk duell om psykisk helse» med Lars Lien fra Norsk psykiatrisk forening og Ole-Marius Minde Johnsen fra Mental Helse. Foto: Psykologforeningen

Over 70.000 ungdommer mellom 20 og 30 år er utenfor skole, jobb eller trygdeytelser, og antall unge uføre er doblet de siste 10 årene. Ifølge NAV-sjef i Innlandet, Bjørn Lien, er psykiske lidelser den store driveren.

Mental Helse inviterer til duell og debatt om ungdom, utenforskap, arbeidsliv og psykisk helse. Vi drøfter utfordringer og ser på løsninger.

• Ole-Marius Minde Johnsen, landsleder i Mental Helse
  • Sandra Bruflot, i Helse- og omsorgskomitéen fra Høyre
  • Anette Trettebergstuen, i Arbeids- og sosialkomitéen fra Arbeiderpartiet
  • Nina Melsom, Direktør for arbeidsliv og tariff i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
  • Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen
  • Christoffer Røneid, leder for studentutvalget i Tekna Ung
  • Jeanette Lea Romslo, leder for Fagforbundet Ung
  • Erik Wold, moderator
Les mer Frakoblet ungdom – hvordan koble dem på igjen?

Tirsdag 13. August

Si unnskyld! Når det som ikke skal skje, likevel skjer

• Tid: kl 9-11
  • Sted: Kulturkammeret

Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at noe går galt? Er det forskjell på å beklage og be om unnskyldning, og hva er egentlig forskjellen på oppriktige og dårlige unnskyldninger? Disse og flere spørsmål stilles i samtalen om pasientskader i helsevesenet.

Både pasienter, brukere og pårørende savner informasjon, ivaretakelse og involvering etter slike hendelser. Det er også viktig for dem at tjenesten lærer av disse. Fagfolk blir også dypt berørt, og er usikre på hvordan oppfølgingen i etterkant best kan gjøres.

Helsedirektoratet har laget «Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, medarbeidere og pårørende etter uønskede hendelser» med mål om å møte behovene rundt pasientskader. De inviterer til debatt.

I panelet deltar:

• Olav Røise, professor emeritus Universitetet i Oslo, tidligere styreleder for Norsk pasientforening
  • Kim Edgar Karlsen, psykologspesialist og fagsjef i Norsk psykologforening
  • Jannicke Mellin-Olsen, overlege ved Bærum sykehus, styremedlem i Patient Safety Movement Foundation
  • Frank Andersen, bruker og leder av Pasientskadeforeningen
  • Jannicke Bruvik, nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud og pasient- og brukerombud Vestland, kontor Bergen
  • Kari Annette Os, avdelingsdirektør for Pasientsikkerhetsavdeling i Helsedirektoratet
  • Joy Buikema Fjærtoft, organisasjonspsykolog og prosjektleder i Pasientsikkerhetsavdeling i Helsedirektoratet
Les mer Si unnskyld! Når det som ikke skal skje, likevel skjer

Årets helsedebatt – psykisk helse

• Tid: kl. 11-12
  • Sted: Arendal kultur- og rådhus

Det er et mål å styrke behandlingen av de stadig flere som sliter psykisk. Greier vi å nå dette målet? Er det for mange tilfeldigheter som spiller inn om de som trenger det får riktig behandling. Arendalsuka og Dagens Medisin inviterer til debatt.

Psykisk helse står på agendaen når politikere, næringsliv, organisasjoner og sivilsamfunn samles til årets helsedebatt med et ungt fokus.

Disse deltar:

• Jan Christian Vestre, helseminister (Arbeiderpartiet)
  • Tone Wilhelmsen Trøen, stortingsrepresentant (Høyre)
  • Ane Breivik, partileder i Unge Venstre
  • Martine Antonsen, landsleder for Mental Helse Ungdom
  • Håkon Kongsrud Skard, president i Psykologforeningen
  • Anne-Kristin Imenes, psykolog og spesialist i barne- og ungdomspsykologi, Korus Sør
  • Moderator Nina Kristiansen fra Forskning.no
Les mer Årets helsedebatt – psykisk helse

En bedre psykisk helse – brukere, pårørende og profesjoner sammen!

• Tid: kl. 16-17
  • Sted: Tyrili arena

Vi inviterer brukere, pårørende, profesjoner og politikere til debatt om en bedre psykisk helse. Samtalen arrangeres i samarbeid mellom Sykepleierforbundets faggruppe innen psykisk helse og rus (SPoR), Mental Helse, Landsforeningen for Pårørende og Etterlatte innen Psykisk helse og ROP-lidelser (LPP), Norsk psykiatrisk forening og Psykologforeningen.

I samtalen deltar:

• Espen Gade Rolland, Leder for Sykepleierforbundets faggruppe innen psykisk helse og rus (SPoR)
  • Ole-Marius Minde Johnsen, Landsleder for Mental Helse
  • Anna Cecilie Jentoft, Landsstyreleder for Landsforeningen for Pårørende og Etterlatte innen Psykisk helse og ROP-lidelser (LPP)
  • Lars Lien, Leder for Norsk Psykiatrisk forening
  • Håkon Kongsrud Skard, President i Psykologforeningen
  • også inviterte politikere kommer
Les mer En bedre psykisk helse – brukere, pårørende og profesjoner sammen!

Onsdag 14. august

Medikamentell behandling – hjelp eller straff?

• Tid: kl. 10:15-11
  • Sted: Hjerneteltet

ADHD er idag den vanligste henvisningsgrunnen til spesialisthelsetjenesten (DPS). Mange som oppsøker helsetjenestene for hjelp til utredning og behandling av ADHD, er redde for å være ærlige om livsbelastninger og et eventuelt bruk av rusmidler.

Flere forteller at de opplever å bli stigmatisert og forhåndsdømt som rusmisbrukere, selv om de ikke definerer seg som det selv. Mange opplever at de faller mellom to stoler og offer for et lite nyansert regelverk.

Rustesting av mennesker med ADHD er bare ett eksempel på en gruppe som må vise til at de har vært rusfrie i minst tre måneder, mens det gis andre medikamenter med ikke helt ulike virkestoffer for å komme i posisjon til å kunne behandle. Er disse grensene vilkårlige og konsekvente?

ADHD Norge, Norsk psykiatrisk forening, SPOR - Norsk Sykepleierforbunds faggruppe innen psykisk helse og rus og Foreningen for human narkotikapolitikk inviterer til debatt om dagens praksis.

• Lars Lien, leder i Norsk psykiatrisk forening
  • Arild Knutsen, leder i Foreningen for human narkotikapolitikk
  • Håkon Skard, president i Psykologforeningen
  • Debattleder Espen Gade Rolland, leder i SPOR - Norsk Sykepleierforbunds faggruppe innen psykisk helse og rus
Les mer Medikamentell behandling – hjelp eller straff?

Bør vi legge ned psykisk helsevern?

• Tid: 10:30-11:30
  • Sted: Kanalplass-scenen
Fagsjef i Psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, snakket om Opptrappingsplanen for psykisk helse sammen med flere fagpersoner under Arendalsuka i fjor. Foto: Psykologforeningen

Det blir mer og mer pågang i psykisk helsevern, og de fleste er enige om at tilbudet ikke er godt nok. Hvordan kan vi skape et samfunn som legger til rette for god psykisk helse?

Fagsjef Heine Steinkopf ved RVTS Sør mener vi må prioritere en helhetlig forståelse av mennesket. Han mener at psykologer og terapeuter i større grad bør jobbe forebyggende, der hvor folk lever livene sine. RVTS Sør inviterer ulike helseaktører til debatt.

• Heine Steinkopf, fagsjef i RVTS Sør
  • Liv Kleve, klinikkdirektør ved PBU, Haukeland universitetssjukehus
  • Karl Kristian Bekeng, statssekretær, Helse- og omsorgsdepartementet
  • Kim Edgar Karlsen, psykologspesialist og fagsjef i Psykologforeningen