Aktuelt:

– Ingen bryr seg om at pasienten kommer i jobb

Problemet er at ingen tar ansvar for fagfeltet arbeid og helse, sa psykolog Beate Brinchmann under Psykologforeningens fagseminar om arbeidspsykologi. Se hele seminaret her.

Slik opplever psykologer mulighetene for å hjelpe pasienter

Én av tre psykologer i spesialisthelsetjenesten sier de ofte ikke får møtt pasientene nok til å gi god behandling, viser Psykologforeningens medlemsundersøkelse i 2021.

– Vi trenger mer tillitsbasert styring i psykisk helsevern

Detaljstyring utmatter, demotiverer og fortrenger muligheten til individuelt tilpasset helsehjelp, mener Psykologforeningens fagsjef Kim Edgar Karlsen.

Psykisk helse blir en viktig sak i valgkampen

Folk synes psykisk helsehjelp er den viktigste helsepolitiske saken, viser spørreundersøkelsen Helsepolitisk barometer 2021.

Slik kan psykologen hjelpe folk i jobb

Nav kan ikke nok om helse, og helsevesenet tenker ikke nok på jobb, mener arbeidspsykolog Jon Fiske. – Vi må samarbeide bedre om folk med psykiske plager i arbeidslivet, sier han.

– Bør pålegge tjenestene å følge bedre med på effekten av tvangsmedisinering

Psykologforeningen har gitt innspill til Nasjonale faglige råd for tvang i psykisk helsevern.

Psykologer opplever at de ikke har gode nok rammer til å gi god hjelp

Psykologer vet hva kvalitet er. Men vi trenger gode rammer for å levere god kvalitet.

Samtykkekompetanse er et riktig krav

Senterpartiet vil evaluere kravet om manglende samtykkekompetanse ved bruk av tvungent psykisk helsevern. Psykologforeningen ber Stortinget om å avvise forslaget.

Skard-pris for psykologiformidling på Instagram

"Med korte, lettfattelige og enkle budskap visualisert med bilder og videosnutter formidles psykologisk kunnskap som et friskt pust. Vinnerne utgjør et nybrottsarbeid blant psykologer, helt i tråd med prisens intensjon."

Kropp eller psyke – det er begge deler!

På sykehuset møter vi barn og unge med betydelige plager, som smerter, slitenhet eller kramper, hvor grundige somatiske undersøkelser ikke kan forklare symptomene fullt ut. I slike saker er tverrfaglig tilnærming helt avgjørende, og fagpersoner fra somatikk og psykisk helse spiller sammen like viktige roller i utredning og behandling.

Kreativ formidling og folkeopplysning

Åse Gruda Skard hadde et stort ønske om å bringe faglig kunnskap ut i befolkningen, spesielt for at barn og unge skulle få nytte av den. Årets prisvinner står godt plantet i denne tradisjonen.

Måler behandlingseffekt på nye måter

«Å drive behandling i psykisk helsevern uten et system for tilbakemeldinger fra pasientene, er som å styre et fly uten instrumenter.»

Viser 121 til 132 av 142 resultater.

Side 11 av 12