Høydepunktene fra Arendalsuka

Psykologspesialist, tidligere barneombud og leder for menneskerettighetsutvalget til Psykologforeningen, Reidar Hjermann og tidligere barneombud Trond-Viggo Torgersen. Foto: Skjermdump fra stream.
Marthe Berg 21.08.2023

Arendalsuka 2023 bragte med seg nesten to tusen arrangementer. Her er et gjensyn med noen av arrangementene Psykologforeningen deltok på i år.

Én av årets travleste uker er tilbakelagt, og vi har både hatt egne arrangementer, deltatt i gode, faglige diskusjoner og tilegnet oss viktig kunnskap om mange av områdene vi som forening jobber med hver dag.

– Arendalsuka er en god arena for dialog med myndigheter og andre relevante aktører. Vi får synliggjort vår politikk og uttrykt våre ønsker og behov knyttet til fremtidens psykiske helsetjenester.

president Håkon Kongsrud Skard

Han var selv på plass i Arendal, sammen med flere fra sekretariatet i foreningen, og deltok på både Psykologforeningens egne arrangementer og i flere ulike paneldebatter, i tillegg til å besøke noen av de mange foredragene og debattene.

– Noen av mine personlige høydepunkter var samtalene om hvordan vi kan sikre likeverdig psykiske helsetjenester til kommunene, og den politiske duellen om hvorfor det er så vanskelig å gjøre noe med den psykiske helsen i landet vårt, sier Skard, og legger til:

– I tillegg var det lærerikt å høre gode diskusjoner om psykisk helse knyttet til rus, sosiale ulikheter, arbeid og alderdom. Dette er alle områder Psykologforeningen jobber med, og hvor vi kan ta med oss kunnskap fra andre aktører som jobber med de ulike feltene, enten som organisasjoner eller som pasienter og brukere.

Her er noen av høydepunktene fra Arendalsuka 2023

Det er ikke alle arrangementene vi besøkte som har tilgjengeliggjort opptak i etterkant, men her er noen av de mange gode samtalene og presentasjonene vi fikk med oss i år:

Klar melding ut! Eldres menneskerettigheter nå!

Arrangører: Stiftelsen Siste kapittel, Nasjonalt senter for aldring og helse og Psykologforeningens menneskerettighetsutvalg.

Hvorfor er barneombudet en suksess i hele verden, mens eldreombudet blir lagt ned? Hva skal til for å lage et aldringsvennlig samfunn?

Aldringsaktivist og psykolog Anna Helle-Valle inviterte til en engasjerende og personlig samtale med sin far, lege og tidligere barneombud Trond-Viggo Torgersen, og psykolog og tidligere barneombud Reidar Hjermann, om aldringens status og eldres menneskerettigheter.

Hvordan får vi likeverdig psykisk helsehjelp i kommunene?

Arrangører: Nasjonalt senter for distriktsmedisin, Psykologforeningen og Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).

Hvordan skal vi klare å sikre likeverdig psykisk helsehjelp i landets mange små og store kommuner, og hva mener vi med at fremtidens allmennhelsetjeneste er tverrfaglig? Det forsøkte vi å svare på i dette arrangementet:

Politisk duell om psykisk helse

Arrangører: Mental Helse, Legeforeningen og Psykologforeningen.

Opptrappingsplanen innen psykisk helse - blir alt bra nå? Dette mener «ekspertene»

Arrangører: NSFs faggruppe innen psykisk helse og rus, Norsk psykiatrisk forening, Mental Helse, Norsk psykologforening.

En psykt bra arbeidskraftreserve

Arrangør: Fontenehuset Norge.

Se opptaket her: En psykt bra arbeidskraftreserve