Typografi

Typografi handler om hvordan vi bruker skrift. Forskjellige skrifttyper har ulike uttrykk, og dette bidrar til å skape identitet. Derfor er det viktig å bruke typografiske elementer konsekvent, slik at Psykologforeningen fremstår med en tydelig og sammenhengende visuell profil.

Profilfont

Der det er mulig, skal foreningens fonter brukes. Disse er GT Alpina Condensed Regular og GT America Regular/Bold. Når vi blant annet lager innhold til sosiale medier og profesjonelt profilmateriell, skal disse fontene alltid brukes.

Profilfonten er lisensbelagt og man må ha den installert på sin enhet for å kunne benytte den. Les mer om erstatningsfonten vår nedenfor.

Kjøp lisens

GT Alpina Condensed Regular

Dette skriftsnittet brukes for å gi visuell identitet til vårt ansikt utad. Det blir brukt på store titler og overskrifter for å skape gjenkjennbarhet til vår merkevare. Dette skriftsnittet skal ikke bli brukt som brødtekst eller i andre mindre tekster hvor lesbarhet er prioritert.

GT America Regular

I motsetning til GT Alpina, er dette skriftsnittet ment for bruk til større mengder tekst, slik som brødtekst, ingresser og annen tekst hvor lesbarhet er prioritert. Man skal aldri bytte om på bruken av GT Alpina og GT America.

Erstatningsfont

Vår erstatningsfont er Segoe UI som er tilgjengelig og gratis i Microsoft Office-programmer. Segoe Ul-fonten brukes i det daglige arbeidet. Presentasjoner, Word-dokumenter, rapporter, e-post og brev settes i Segoe UI. Dette er en systemfont som alle har installert som standard.

Stilling av tekst

All tekst skal være venstrestilt. Vi sentrerer ikke tekster og bruker få skriftstørrelser. På denne måten unngår vi at uttrykket blir rotete og budskapet uklart.

Unntak fra venstrestilling er sitater, for eksempel i sosiale medier, presentasjoner og på våre nettsider.

Farge på tekst

Som hovedregel skal det brukes vår mørkegrønne farge på tekst. Unntaksvis brukes svart.

Fargekoden til foreningens mørkegrønne farge er #004225.

Symboler og grafiske elementer

I skriftsnittet GT Alpina finnes det også en rekke symboler som vist på bildet under. Disse skal brukes på en dekorativ måte, for eksempel på kulepunkt, piler, store tall osv. Vi bruker også linjer som grafiske elementer for å dele opp informasjon. Vi bruker symboler og linjer med varsomhet, er konsekvente og varsomme med hvor og hvor ofte våre symboler og grafiske elementer brukes.