- Kurskategori:
- Valgfrie program
- Sted:
- Oslo
- Timer:
- 64
Anvendt psykologi i barnehage og skole - 002
- Periode:
- 24.11.2025 – 24.11.2026
- Påmeldingsfrist:
- 20.10.2025
- Avmeldingsfrist:
- 20.10.2025
Påmelding gjøres til kurs 1, og det er bindende påmelding til hele programmet.
Det valgfrie programmet i anvendt psykologi i barnehage og skole skal gi psykologen økte forutsetninger for å samhandle med barnehager og skoler, samt styrke psykologenes rolle i folkehelsearbeid og organisasjonsutvikling på disse arenaene. Psykologene skal også få kunnskap om tilretteleggingsmuligheter i skole og barnehage. Deltagerne vil få ferdigheter i å vurdere generelle tiltak som gagner alle barn og når det er behov for iverksetting av individuelle tiltak for enkeltbarn.
I arbeid med barnehager og skoler er det ofte behov for at psykologer forvalter psykologrollen på en måte som indirekte hjelper det enkelte barn, eller som bidrar til å hjelpe alle barn. Dette kurset vil gi psykologer økte ferdigheter i hvordan bidra til at enkeltbarn med særskilte behov får god hjelp og støtte i barnehager og skoler, samt hvordan psykologen kan jobbe helsefremmende og forebyggende på disse arenaene.
I dagens samfunn er det et økende behov for å bidra med et normal- og utviklingspykologisk perspektiv inn i barn og unges hverdagsliv. Kurset vil gi psykologer en forståelse for hvorfor norske barnehager og skoler ser ut som de gjør i dag, samt relevant lovverk som regulerer disse organisasjonene.
Målgruppe
Målgruppen for dette programmet er psykologer som har interesse for oppvekstfeltet og som ønsker å bidra til forebyggende psykisk helsearbeid i barnehagen og på skolen.
Målgruppen er psykologer som har gjennomført fellesprogrammet og som skal bli spesialister i barne- og ungdomspsykologi, samfunns- og allmennpsykologi, familiepsykologi, eller habiliteringspsykologi.
Psykologspesialister kan søke opptak på kursene som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.