Hopp til hovedinnhold

Forståelse, utredning og tiltak ved kognitive vansker hos barn og unge - 004

Kurskategori:
Valgfrie program
Sted:
Oslo
Timer:
64
Periode:
18.09.2025 18.09.2026
Påmeldingsfrist:
14.08.2025
Avmeldingsfrist:
14.08.2025
Påmelding gjøres til kurs 1, og det er bindende påmelding til hele programmet.
 
Målbeskrivelsen for programmet finner du her. 

Målgruppe
Målgruppen for dette programmet er psykologer som arbeider med barn og unge og som har gjennomført fellesprogrammet og obligatorisk program i barne- og ungdomspsykologi, familiepsykologi, habiliteringspsykologi, rus- og avhengighetspsykologi eller samfunns- og allmennpsykologi.
Det forutsettes at man jobber med barn eller ungdom som har sammensatte tilstander hvor kognitive avvik forekommer, og hvor kognitive funksjonsvurderinger er aktuelt som for eksempel i BUP, PPT, habiliteringstjenesten og skolen.
Psykologspesialister kan søke opptak på kursene som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.

 
Læringsutbytte
Gjennom praksis, kurs og veiledning er det forventet at det valgfrie programmet skal gi psykologen kunnskaper og ferdigheter til å identifisere kognitive utviklingsavvik hos barn og unge, og anbefale tiltak for å sikre god utvikling.
Det er forventet at psykologen har tilegnet seg kompetanse om oppdagelse, avgrensede utredninger, aktuelle tilretteleggings- og behandlingstiltak, samt kunne identifisere evt. behov for videre utredning hos spesialist i nevropsykologi.
Videre er det forventet at programmet skal gi psykologen en forståelse av transaksjons- og kontekstuelle perspektiver på kognitive vansker hos barn og unge, og hvordan kognitive vansker kan inngå i helhetlige vurderinger av utviklingsutfordringer hos barn og unge.

 
Kunnskaper
Gjennom praksis, veiledning og kurs utvikler psykologen:
  • Kunnskap om identifisering av kognitive vansker samt indikasjoner for utredning
  • Grunnleggende forståelse for utredning av nevroutviklingsforstyrrelser og spesifikke kognitive vansker
  • Kunnskap om hvordan testresultater og beskrivelser av kognitive funksjoner anvendes i en helhetlig vurdering av brukerens tilstand
  • Kunnskap til vurdering av sammensatte vansker i et utviklings og transaksjonsperspektiv  
  • Kunnskap om betydningen av ulike risikofaktorer
  • Kjennskap til hvordan man vurderer mulige implikasjoner for læring, sosial fungering, funksjonsnivå etc. (som ved f.eks. førerkort, førstegangstjeneste o.l.).
  • Kjennskap til hvilke tester som kan utføres og tolkes av psykologer uten spesialisering i nevropsykologi og hvilke tester som bør utføres og tolkes av spesialister i       nevropsykologi
  • Kunnskap om generelle evnetester, samt kjennskap til relevante kartleggingsinstrumenter for undersøkelse av hukommelsesfunksjoner, oppmerksomhet, språk         og eksekutive funksjoner
  • Forståelse for utredning av kognitive funksjoner ved rusmisbruk
  • Forståelse for barn og unges subjektive opplevelse av kognitive vansker
 
Ferdigheter
Gjennom praksis, veiledning og kurs utvikler psykologen ferdigheter i å:
  • Innhente anamnestiske opplysninger i et utviklings og generasjonsperspektiv
  • Tolke og vurdere testresultater innen sentrale kognitive funksjonsområder
  • Bruke funn og resultater i vurderinger av funksjon og diagnostikk
  • Gi alderstilpasset tilbakemelding til brukere, pårørende og barnehage/skole av testresultater, funksjonsanalyser og ulike vurderinger
  • Formidle generell kunnskap om kognitiv funksjon til annet helsepersonell
  • Kartlegge kompenserende ressurser
  • Definere behov og anbefale utviklingsfremmende og kompenserende tiltak
  • Bruke og evaluere komparentopplysninger i vurderinger
  • Anvende prinsipper for kultursensitiv og språksensitiv praksis ved utredning og diagnostisering av kognitive vansker
  • Utforme rapporter som beskriver kognitiv fungering, samt henvisninger til spesialist i nevropsykologi og habiliteringspsykologi og andre instanser
 
Gjennomføring
Valgfritt program og obligatoriske kurs kan ikke gjennomføres samtidig.
 
Det er krav til overveiende grad av samtidighet i praksis, veiledning og kursdeltakelse i spesialistutdanningen. For valgfritt program må du ha mer enn 30 timer veiledning, 32 timer kurs og 6 md. praksis samtidig. Du må være i praksis på 3 av 4 kurs.
 
Privatpraksis på et psykologkontor/institutt i spesialistutdanningen kan kun godkjennes for en begrenset periode på ett år og etter søknad. Se søknadsskjema med betingelser for godkjenning av privatpraksis på våre nettsider (kurs og utdanning/spesialistutdanning/skjemaer)
Etter kurset har psykologen fått økt kunnskap om:
  • Nevrokognisjon, oppdatert i henhold til nyere forskning
  • Hjernens utvikling
  • Anamneseopptak med fokus på nevrokognitiv utvikling
  • Kognitiv fungering og psykiske symptomer ved sentrale nevrologiske lidelser og tilstander 
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
Kurssted:
Scandic Helsfyr hotel
Kursleder(e):
Kristin Moldjord.
Prosjektnummer:
40FO125004
Etter kurset skal psykologen:
  • Ha forutsetning for å kunne oppdage kognitiv skjevutvikling i både 1. og 2. linjetjenesten
  • Kjenne igjen og avdekke kognitive vansker samt forstå betydningen for funksjon
  • Ha kunnskap om kognitiv fungering ved ulike utviklingsforstyrrelser (ASF, ADHD, Tourette, OCD, osv)
  • Ha kjennskap til kognitiv fungering med nevrologiske og somatiske lidelser og skader
  • Ha kjennskap til kognitiv fungering ved andre psykiske lidelser, belastningslidelser/PTSD og rusmisbruk
  • Kjenne til prinsipper for diagnostisering av lett utviklingshemming
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
Kurssted:
Scandic Helsfyr hotel
Kursleder(e):
Kristin Moldjord.
Prosjektnummer:
40FO226004
Etter kurset skal psykologen:
  • Kunne velge relevante verktøy som er tilpasset brukerens utviklingsnivå og kulturelle og språklige bakgrunn
  • Kjenne til prinsipper/metoder for gjennomføring av forsvarlig testing (både faglig og etisk)
  • Kunne kritisk vurdere funn og implikasjoner
  • Kunne vurdere diagnostiske implikasjoner
  • Ha kunnskap om prinsipper/metoder for å vurdere samtykkekompetanse
  • Ha kunnskap om prinsipper/metoder for å vurdere lærings- og arbeidsevne
  • Kjenne til prinsipper/metoder/tester for å vurdere egnethet for bruk av motorkjøretøy
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
Kurssted:
Scandic Helsfyr hotel
Kursleder(e):
Helene Eidsmo Barder.
Prosjektnummer:
40FO326004
Etter kurset skal psykologen kunne:
  • Utarbeide rapporter som beskriver kognitiv fungering og eventuelle henvisninger
  • Gi tilpasset tilbakemelding til bruker og deres familier/pårørende og samarbeidspartnere om funn og implikasjoner
  • Vurdere og gi råd om tiltak og implikasjoner
  • Vurdere og gi råd om mestringsstrategier og barnets kompenserende ressurser
  • Vurdere og gi råd om psykoedukasjon og utviklingsstøttende systemtiltak
  • Forstå betydningen av kognitive vansker i behandlingen av psykisk lidelse og hvilke implikasjoner dette har for samarbeid med andre slik at tiltakene tilpasses
  • Ha oversikt over rettigheter og støtteordninger tilknyttet ulike utviklingsforstyrrelser
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
Kurssted:
Scandic Helsfyr hotel
Kursleder(e):
Helene Eidsmo Barder.
Prosjektnummer:
40FO426004
Logg inn på Min side for påmelding til Forståelse, utredning og tiltak ved kognitive vansker hos barn og unge - 004 (fra 18.09.2025 til 18.09.2026) Påmelding på Min Side