Etter gjennomført fellesprogram (kurs, praksis og veiledning) skal psykologen ha tilegnet seg:
- Innsikt i faktorer som fremmer profesjonell utvikling, og kunne relatere disse til egen situasjon gjennom å formulere personlige utviklingsprosjekter
- Oversikt over ulike psykologroller og ferdigheter i å mestre utfordringer knyttet til å være ny i psykologrollen
- Kunnskap om profesjonell identitet og trygghet i rollen som psykolog. Refleksjon over profesjonell identitet er knyttet til bevissthet om profesjonens historie. Psykologen skal ha en oversikt over norsk og internasjonal profesjonshistorie, og vite hva som er unikt ved den norske profesjonshistorien. Psykologen skal også ha kjennskap til Psykologforeningens virke og funksjoner
- Grunnlag for kontinuerlig utvikling av yrkesutøvelsen i overensstemmelse med føringene i Psykologforeningens prinsipperklæring om evidensbasert psykologisk praksis
- Bevissthet og kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for psykologers arbeid
- Kunnskap om pasient- og brukerrettigheter. Kunnskap om -, forståelse av-, og ferdigheter i bruker- og pårørendemedvirkning
- Kunnskap om lovkrav. Å forholde seg til de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter eller Psykologforeningen
- Utvidet fagetisk forståelse, og kunne reflektere over vanlige etiske dilemma og hvordan en best kan forholde seg og handle på etisk velfunderte måter når slike dilemma oppstår. God kunnskap om fagetiske krav og ansvar knyttet til psykologisk yrkesutøvelse
- Bevissthet om maktforhold og ansvar i psykologrollen
- Bevissthet om betydningen av ulikheter og variasjon, samt ferdigheter i å arbeide innenfor et sosialt og kulturelt mangfoldig samfunn
- Kunnskap om oppbygging av helse og omsorgstjenester og hvor brukere kan henvende seg, henvisningsrutiner og henvisningsveier. Kunnskap om hvordan psykologen til enhver tid kan holde seg oppdatert på dette området
- Kunnskap om tilgrensende yrkesgruppers kompetanse, og ferdigheter i å anvende psykologisk viten i samarbeid med andre yrkesgrupper. Kunnskap om hva som er kjernen i psykologisk yrkesutøvelse sammenlignet med kompetansen til andre relevante yrkesgrupper
- Kunnskap om helsefremmende og forebyggende psykologiske arbeidsmetoder
- Organisasjonsforståelse og kunnskap om organisasjonsutvikling, kollegialitet, ledelse og selvledelse. Innsikt i påvirkningsmuligheter og medarbeiderskap i egen organisasjon
- Kunnskap om veiledning, ulike roller i veiledning og veiledningsmetodikk
- Refleksjon over betydningen av å dokumentere eget arbeid, samt ferdigheter i dokumentasjon av eget arbeid
- Ferdigheter i evaluering av egen praksis og bruk av systematiske tilbakemeldinger fra pasienter og brukere til å forbedre egen praksis
- Kjennskap til psykologens roller i rettssystemet