Eldrepsykologen skal få økt kunnskap om:
- Eldrepsykologiens egenart
- Normal aldring
- Psykiske lidelser hos eldre: Utredning/diagnostikk, omfang, symptomer, behandling og oppfølging
- Vanlige differensialdiagnostiske problemstillinger i møte med eldre
- Demens: Utredning/diagnostikk, omfang, symptomer, behandling og oppfølging
- Hvordan ivareta forsvarlig praksis med utgangspunkt i lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere som regulerer psykologarbeid med eldre
- Aldersrelaterte somatiske tilstander og farmakologiske problemstillinger som har betydning for utredning og behandling
- Brukermedvirkning: Utfordringer og dilemmaer
- Ivaretagelse og samarbeid med pårørende
- Tverrfaglig samarbeid, rådgivning og veiledning av helsepersonell og andre tjenesteytere
- Spesifikke problemstillinger i arbeid med eldre pasienter, for eksempel smerte, rus og avhengighet, sorg og traumer, selvmord/suicidalitet, vold og overgrep, eksistensielle temaer og palliasjon
- Faktorer som kan påvirke psykisk helse og livskvalitet hos eldre, for eksempel fysisk helse, mobilitet, sosial tilhørighet, ensomhet, samliv, kultur og livssyn
- Allmenne og spesifikke forhold i alderdommen av betydning for terapeutisk arbeid
- Samhandlingsforutsetningene mellom det kommunale systemet og spesialisthelsetjenesten
- Forebyggende og helsefremmende tiltak i et folkehelseperspektiv
Eldrepsykologen skal utvikle ferdigheter i å:
- Tilpasse aktuelle psykologiske utrednings- og behandlingsmetoder
- Utrede, diagnostisere, behandle og følge opp psykiske lidelser hos eldre
- Utrede, diagnostisere, behandle og følge opp demens
- Vurdere bistandsbehov og samarbeide med andre tjenesteytere
- Vurdere egnethet for bilkjøring
- Veilede og undervise pasienter, pårørende og personalgrupper
- Initiere og veilede planlagte endringsprosesser på pasientenes ulike livsarenaer
- Omsette utredninger i praktiske og realistiske tiltak med sikte på å oppnå bedre mestring og livskvalitet for den enkelte pasient og/eller omsorgsgivere
- Tilpasse informasjon og kunnskap til mottakers forutsetninger og kompetanse, herunder diagnoseformidling
- Formulere kasus