Spesialister i rus- og avhengighetspsykologi skal ha kunnskap om:
Fagfeltet, roller og brukermedvirkning
- Rusfeltets egenart
- Bredden i behandlingstilbudet til pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
- Begreper som betegner arbeidet innen rus- og avhengighet
- Psykologens rolle
- Tverrfaglig og tverretatlig samhandling
- Bruker- og pårørendeperspektivet
- Veiledning av andre fagpersoner
- Retningslinjer, veiledere og behandlingsmanualer
- Lovverk som regulerer psykologenes virksomhet
Rus- og avhengighetspsykologi
- Forebygging, tidlig intervensjon og helsefremmende arbeid
- Rusmiddelbrukens betydning på samfunnsnivå
- Forståelse av avhengighet
- Rusmiddelbrukens fysiske og psykiske funksjon
- Sammenhengen mellom rusmiddelbruk, psykisk og fysisk helse, herunder ulike komorbide tilstander
- Medborgerskap og integrering: Betydning av pasientens rammevilkår/kontekst (økonomi, bolig, nettverk, arbeid, skole, kjønn, kultur, etc.)
Utredning
- Kompleksiteten ved differensialdiagnostikk av pasienter med rus- og avhengighetsproblemer
- Undersøkelse av familieforhold og andre kontekstuelle faktorer
- Psykisk helse i et livsløpsperspektiv og hvordan vansker og utfordringer i barne- og ungdomsårene påvirker psykisk helse i voksen alder
Behandling
- Vesentlige faktorer som bidrar til en terapeutisk allianse med bruker og med pårørende
- Endringsprosesser og arbeidsformer i terapeutisk arbeid. Hvordan velge relevant behandlingsmetode og planlegge behandlingsforløp på bakgrunn av en faglig vurdering
Gjennom praksis, veiledning og kurs skal psykologene videreutvikle ferdigheter i å:
- Etablere, utvikle og vedlikeholde en terapeutisk relasjon (behandlingsallianse) til pasient/bruker og pårørende
- Tilpasse utredning og behandling til pasientens ønsker, egenskaper, verdier og kontekst. Ta hensyn til faktorer som alder, kjønn og seksualitet, etnisitet, sosial klasse, kulturell bakgrunn og funksjonsevne.
- Gjennomføre utredninger og differensialdiagnostiske vurderinger, herunder ulike sider ved:
- Pasienters rusmiddelbruk
- Psykiske lidelser, inkludert alvorlig psykopatologi
- Kognitive tilstander
- Funksjonsnivå
- Gjennomføre risikovurderinger, herunder selvmordsfare og vold
- Anvende evidensbaserte behandlingsmetoder, nasjonale retningslinjer og veiledere, samt tilpasse disse til komorbide tilstander
- Tematisere somatiske følgetilstander og tilrettelegge for hensiktsmessig oppfølging av disse
- Utarbeide behandlingsplaner og vurdere forløp og effekt av behandling i samarbeid med pasienten
- Bidra til helhetlige tilbud til pasientene. Herunder samarbeide med pårørende og andre fagpersoner for å nå helhetlige behandlingsmål
- Ivareta barn som er pårørende
- Sikre behandlingsforløp som vektlegger inkludering og sosial tilhørighet gjennom utdanning og arbeid
- Inngå forpliktende samarbeid med andre tjenesteytere og anvende tilgjengelige ressurser fra andre instanser
- Kartlegge bruker- og pasienterfaringer og systematisere erfaringer for å utvikle og forbedre tjenestetilbudet
- Utforme ulike rapporter og formidle resultater til brukeren av tjenestene, deres familie og samarbeidende instanser på en måte som blir nyttig for mottaker
- Formidle psykologfaglig kunnskap til andre faggrupper gjennom veiledning, konsultasjon, undervisning og tverrfaglig samarbeid
- Formidle erfaringer og psykologfaglig kunnskap til samarbeidspartnere, politiske beslutningstakere, administrasjon, ledelse og/eller embetsverk for å utvikle og forbedre tjenestetilbudet for målgruppen