Spesialister i samfunns- og allmennpsykologi ha kunnskap om:
- Grunnleggende prinsipper for lavterskelarbeid, for eksempel
- Rammer
- Tidlig oppdagelse og intervensjon
- Valg av kartleggingsverktøy og metoder
- Kunnskap om hvordan medvirkning og brukerinnflytelse kan styrkes - Brukermedvirkning og systematisk tilbakemelding som ledd i kvalitetssikring av egen praksis
- Pårørendeperspektivets relevans for praksis
- Prinsipper for samhandling og tverrfaglig arbeid og teamarbeid
- Kartlegging, organisering og tilpasning av tjenestetilbud for å imøtekomme befolkningens behov og utnytte de samlede ressursene på en best mulig måte
- Prinsipper for prosjektering, implementering og evaluering av utviklings- og kvalitetsarbeid
- Samfunns- og systemmessige strukturer og betingelser som styrer psykologenes virksomhet (herunder aktuelle lover og føringer)
- Grunnleggende begreper, teorier og modeller i folkehelsearbeid
- Helsetilstanden i befolkningen (epidemiologi) med særlig fokus på de vanligste psykiske helseplagene og hvilke grupper som har økt risiko
- Hvordan helse og trivsel skapes gjennom interaksjonen mellom individ og dets kontekst under hele livsløpet, hva som er sentrale risiko- og beskyttelsesfaktorer på individnivå, miljø og samfunnsnivå, samt hvordan disse samspiller
- Sosial ulikhet i helse og psykososiale mekanismer som bidrar til slik ulikhet
- Grunnleggende kunnskap om valg og utvikling av forebyggende og helsefremmende tiltak
Psykologen skal utvikle følgende ferdigheter:
- Vurdering av hjelpebehov og hvem/hvilke nivå som best kan ivareta behandling og oppfølging
- Arbeide etter sentrale prinsipper for førstegangsvurderinger og lavterskelarbeid
- Systematisk arbeid med brukerinvolvering
- Integrere den samfunnspsykologiske forståelsen i det kliniske arbeidet, for eksempel gjennom en mestringsorientert tilnærming og dialog med og psykoedukasjon til foreldre, ektefelle eller andre pårørende samt barnehage, skole, arbeid, institusjon eller nærmiljø
- Fremme samarbeid og flerfaglighet i det enkelte møte/sak og gjennom arbeid på systemnivå
- Utforme veilednings- og konsultasjonstilbud som oppleves hensiktsmessig og tilgjengelig for samarbeidspartnere
- Identifisere og formidle muligheter og virkemidler for å yte bedre tjenester
- Utvikle, planlegge, implementere og evaluere helsefremmende og forebyggende innsatser
- Bidra med psykologisk kunnskap i oversiktsarbeid knyttet til befolkningens helsetilstand og påvirkningsfaktorer (gjennom kartlegging og analyse), samt vurdering av hvordan ulike behov kan ivaretas i lokalt planarbeid
- Bruke og formidle kunnskap om påvirkningsfaktorer og årsaksmekanismer i systemarbeid og samarbeid med ulike tjenester og sektorer, for eksempel i skoleklasser, institusjoner, på arbeidsplasser eller i lokalmiljø
- Formidle hvordan utfordringer knyttet til den psykiske helsetilstanden i befolkningen kan imøtekommes gjennom forebyggende og helsefremmende innsatser og i samfunnsplanleggingen
- Bidra i vurderingen av kunnskapsgrunnlaget for ulike innsatser, kunne problematisere de ulike forebyggingsbegrepene og forklare forebyggingsparadokset
- Involvere ulike kommunale instanser og sivilsamfunnet (der det er aktuelt), for å få et best mulig tjenestetilbud og bidra til et helsefremmende lokalmiljø for befolkningen