Hopp til hovedinnhold

Valgfritt program i anvendt psykologi i barnehage og skole

Oversikt over hvilke spesialiteter det valgfrie programmet er godkjent til finner du her.

1. Innledning

Målbeskrivelsen skal tydeliggjøre målet med det valgfrie programmet og hvilke utdanningsaktiviteter som skal bidra til at psykologene utvikler nødvendig kompetanse.

I den første delen av dokumentet er det beskrevet hvilken hensikt det valgfrie programmet har og hvilken rolle og oppgaver det valgfrie programmet kvalifiserer for. I andre del av dokumentet beskrives det forventede læringsutbyttet (kompetansene) av programmet. I den tredje delen beskrives utdanningsaktivitetene.

Det valgfrie programmet skal bidra til at psykologer utøver sitt yrke i overenstemmelse med fagetiske og samfunnsmessige krav. Programmet består av kurs, praksis, veiledning og målet er å gi psykologene en særskilt kompetanse som er beskrevet til det beste for brukere av psykologens tjeneste.

Norsk psykologforening har vedtatt Prinsipperklæring om evidensbasert praksis. Det vil si prinsippet om at all psykologvirksomhet skal baseres på en integrering av den best tilgjengelige forskningen med klinisk ekspertise sett i sammenheng med pasientens egenskaper, kulturelle bakgrunn og ønskemål. Norsk psykologforening forutsetter at all utdanningsvirksomhet baserer seg på dette prinsippet.

2. Beskrivelse

Det valgfrie programmet i anvendt psykologi i barnehage og skole skal gi psykologen økte forutsetninger for å samhandle med barnehager og skoler, samt styrke psykologenes rolle i folkehelsearbeid og organisasjonsutvikling på disse arenaene. Psykologene skal også få kunnskap om tilretteleggingsmuligheter i skole og barnehage. Deltagerne vil få ferdigheter i å vurdere generelle tiltak som gagner alle barn og når det er behov for iverksetting av individuelle tiltak for enkeltbarn.   

I arbeid med barnehager og skoler er det ofte behov for at psykologer forvalter psykologrollen på en måte som indirekte hjelper det enkelte barn, eller som bidrar til å hjelpe alle barn. Dette kurset vil gi psykologer økte ferdigheter i hvordan bidra til at enkeltbarn med særskilte behov får god hjelp og støtte i barnehager og skoler, samt hvordan psykologen kan jobbe helsefremmende og forebyggende på disse arenaene.

I dagens samfunn er det et økende behov for å bidra med et normal- og utviklingspykologisk perspektiv inn i barn og unges hverdagsliv. Kurset vil gi psykologer en forståelse for hvorfor norske barnehager og skoler ser ut som de gjør i dag, samt relevant lovverk som regulerer disse organisasjonene.

2.1 Målgruppe

Målgruppen for dette programmet er psykologer som har interesse for oppvekstfeltet og som ønsker å bidra til forebyggende psykisk helsearbeid i barnehagen og på skolen.

Målgruppen er psykologer som har gjennomført fellesprogrammet og som skal bli spesialister i barne- og ungdomspsykologi, samfunns- og allmennpsykologi, familiepsykologi, eller habiliteringspsykologi.

Programmet er godkjent som vedlikehold for samtlige psykologspesialister. Da stilles ikke krav om praksis og veiledning.

3. Forventet læringsutbytte

3.1 Spesifikke kunnskaper

Gjennom praksis, veiledning og kurs forventes det at psykologen utvikler sine kunnskaper om:  

  • Barnehagen og skolens samfunnsmandat/oppdrag og hvordan dette har utviklet seg historisk frem til i dag
  • Relevant lovverk
  • PPT’s mandat og muligheter  
  • Menneskerettigheter/etikk/ barnets beste vurderinger
  • Brukermedvirkning
  • Normalpsykologi og utviklingspsykologi med fokus på hvordan barn og unge kan ha en god hverdag i barnehagen og på skolen  
  • System- og organisasjonsforståelse
  • Hvordan barnehager og skoler kan bidra til god psykisk helse
  • Kjennetegn ved ulike barnehage- og skolemiljø (sosiale forskjeller mtp. robusthet, miljø for tilhørighet og mestring)
  • Hva som kjennetegner bevisste og trygge ansatte i barnehager og skoler
  • Ulike måter psykologer kan forvalte rollen sin på (for eksempel å gi indirekte hjelp ved å jobbe gjennom andre)
  • Oversikt over hvilke relevante modeller og programmer som finnes og hvilke kompetansemiljøer som tilbyr disse

3.2 Spesifikke ferdigheter

Gjennom praksis, veiledning og kurs forventes det at psykologen utvikler sine ferdigheter i: 

  • Å bruke normalpsykologien til å bygge robuste barnehage- og skolemiljøer
  • Veiledning og rådgivning på individ og systemnivå
  • Strategier for å komme i posisjon til å samarbeide med barnehager og skoler
  • Å vurdere når det er behov for generelle tiltak og når spesifikke tiltak for enkeltbarn er nødvendig
  • Kartlegging/utredning av spesielle tilstandsbilder/utfordringer
  • Forebygging, avdekking og håndtering av skolefravær, mobbing og uønskede hendelser/atferd
  • Møte- og prosessledelse

4. Utdanningsaktivitetene

Det valgfrie programmet består av krav til veiledning, praksis og kurs.

Utvikling av ferdigheter skjer primært i praksis. Kurs, veiledning og praksis er arenaer for integrasjon av kunnskap og ferdigheter.

4.1 Praksis

Det er krav om minimum ett årsverk praksis med barn/ungdom eller familier. Praksis må tilrettelegge for samhandling med barnehager eller skoler og kan gjennomføres i primær- eller spesialisthelsetjenesten. Eksempler på relevante praksissteder er PPT, skolehelsetjenesten, helsestasjon, BUP, HABU, kommunen eller på familievernkontor.

4.2 Veiledning

Det er krav om 60 timer veiledning med psykologspesialist i fortrinnsvis barne- og ungdomspsykologi, samfunns- og allmennpsykologi eller habiliteringspsykologi. Veileder må ha erfaring med samarbeid/arbeid i skoler og/eller barnehager.

Veiledning reguleres for øvrig av egne utfyllende bestemmelser for veiledning.

4.3 Kurs

Målet med kursene (4 samlinger på til sammen 64 timer) er å øke deltakernes forutsetninger for å arbeide med barn og ungdom på deres arenaer. Det normalpsykologiske- og utviklingspsykologiske perspektivet vil være gjennomgående for kursene. Brukermedvirkning og en forankring i barnets beste vil også være gjennomgående temaer. Det skal være en sammenheng mellom kurssekvensene og det legges stor vekt på egenaktivitet og erfaringsbasert læring. Kursene skal tematisere ferdigheter som må utvikles gjennom praksis og veiledning.

Kurs 1: Historisk og politisk kontekst og relevant lovverk (2 dager)

Etter første kurs forventes det at psykologen har fått økt kunnskap om dagens samfunnsstrukturer i kontekst, og kan plassere utviklingen av barnehage- og skolesystemet i disse strukturene. Psykologen vil ha kjennskap til relevant lovverk knyttet til barnehager og skoler, samt (fylkes)kommunale støttetjenester.

Etter å ha gjennomført det første kurset skal psykologen ha:

  • Kunnskap om barnehagens og skolens samfunnsmandat/oppdrag og hvordan dette har utviklet seg over tid, med fokus på barnehagen og skolen som aktører i å utjevne sosiale forskjeller, enhetsskolen og inkluderingsperspektivet
  • Økt forståelse for konsekvensene av dagens barnehage- og skolestruktur
  • Kunnskap om relevant lovverk, herunder utvalgte deler av barnehageloven og rammeplan for barnehager, samt opplæringsloven og kunnskapsløftet
  • Oversikt over (fylkes)kommunale støttetjenester og tilhørende lovverk

Kurs 2: Barnehagen og skolen som helsefremmende arenaer. Rolle- og systemforståelse (2 dager)

Dette kurset belyser mulighetene som ligger i barnehager og skoler som helsefremmende arenaer, og psykologers rolle i å bidra til dette. Kurset belyser ulike psykologroller i arbeidet med å bidra til å bedre barn og elevers utviklingsvilkår. Etter kurs 2 skal psykologene ha:

  • Kunnskap om barnehage og skole som organisasjon med et praksisnært utgangspunkt
  • Kunnskap om barnehagen og skolen som helsefremmende arenaer
  • Ferdigheter i folkehelsearbeid på disse arenaene
  • Kunnskap om innholdet i ulike psykologroller og hvilke muligheter/begrensninger disse gir
  • Reflektert over hvordan den enkeltes rolle som psykolog kan bidra til å fremme utviklingspsykologiske og normalpsykologiske perspektiver i barnehager og skoler


Kurs 3: Ferdigheter og verktøy (2 dager)

Kurset vil i hovedsak omhandle temaene samarbeid, kommunikasjon, møteledelse og veiledning/rådgivning med fokus på hvordan dette kan brukes både helsefremmende, forebyggende, og til behandling/endringsarbeid for barn og unge. Dette kurset bygger på kunnskap fra de to foregående kursrekkene, med en praktisk og konkret tilnærming til hvordan arbeid opp mot barnehager og skoler kan foregå

Etter dette kurset skal psykologen ha ferdigheter i:

  • Strategier for samarbeid (tilrettelegging, posisjonering, «å spille andre gode»)
  • Møteledelse av tverrfaglige møter
  • Psykologen som prosessleder
  • Veiledning og rådgivning
  • Strategisk kommunikasjon (foreldresamarbeid etc.)
  • Å bidra i relevant politisk påvirkningsarbeid


Kurs 4: Forståelse av utredning (kartlegging) og behandling (tiltak)(2 dager)

Dette kurset fokuserer på kartlegging av høyfrekvente tilstander som påvirker barns læringsforutsetninger. Videre omhandler kurset hvordan kunnskap om barnets fungering kan omsettes til gode tiltak i barnehager og skoler. Barnets beste vurderinger, med fokus på økt mestring og inkludering i barnehagen og skolen vil være sentralt.

Etter dette kurset skal psykologen ha:

  • Kunnskap om og ferdigheter i utredning (kartlegging) av språkvansker, lærevansker, adhd, nevroutviklingsforstyrrelser etc.
  • Kunnskap om og ferdigheter i behandling (tiltak) av språkvansker, lærevansker, adhd, nevroutviklingsforstyrrelser etc.
  • Ferdigheter i å omsette utredninger til praktiske tiltak som kan gjennomføres i barnehager og skoler
  • Ferdigheter i å formidle psykologisk kunnskap/ psykoedukasjon til barnehager og skoler
  • Oversikt over relevante selektive og indikative tiltak utviklet for barnehager og skoler