- Kurskategori:
- Vedlikeholdskurs
- Sted:
- Timer:
- 16
Målgruppe
Psykologer som i sin praksis møter pasienter med mulige spesifikke vansker med oppmerksomhet
Målsetning
Nyansere forståelse av oppmerksomhetsvansker: ulike måter å være uoppmerksom på, og uoppmerksomhet som problem ved en rekke lidelser (ikke bare ADHD).
Forventet læringsutbytte
Forstå kompleksiteten i problematikken, men få verktøy til å redusere usikkerhet
Undervisningsmetode
Forelesning og gruppearbeid
Kursinnhold
Utredning av oppmerksomhet bør gjøres både med spørreskjema og test. Hver av dem har ulike feilkilder som gjennomgås og drøftes. De to mest brukte verktøyene Conners' CPT-3 og Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) gjennomgås, og kliniske eksempler presenteres og drøftes.
Om kurslederne
Jens Egeland er professor II i nevropsykologi ved Universitetet i Oslo og leder av forskningsgruppen Metode og Kognisjon ved Sykehuset i Vestfold. Han har gjennom årene publisert en rekke artikler om Conners' CPT og BRIEF.
Olaf Lund er psykologspesialist i nevropsykologi og klinisk barnepsykologi og for tiden PhD stipendiat på prosjekt om Validering av Conners' CPT-3. Prosjektet har som ambisjon å gjøre mye av det samme som Egeland gjorde med CPT-II for ti år siden, bl. a, med faktoranalyse. Nye analyser for å forbedre treffsikkerheten i CPT-III vil ha vekt på å studere prestasjonsvariabilitet. I sin kliniske stilling er Lund psykologspesialist i Habiliteringssenteret ved Sykehuset i Vestfold.